Tévhitek az élelmiszerekről!

Hihetetlenül sok féligazság, sőt, olykor káros tévhit befolyásolja az étrendünket. Még azokét is – vagy az övékét csak igazán – akik figyelnek arra, hogy egészségesen étkezzenek. Néhány közismert  táplálkozással kapcsolatos hiedelmet gyűjtöttünk össze.

Az olívaolaj az igazi

Az olívaolaj egészséges, nem kétséges. Azonban a repceolaj legalább ilyen egészséges, mert a legfontosabb omega-3 zsírsavakat tartalmazza, nem is beszélve a dió-, len- és szójaolajokról. A mediterrán konyha népszerűbbé válásával azonban az olívaolajnak kétségtelenül jobb a marketingje.

A kávé vízhajtó hatású

Ebből annyi az igazság, hogy maga az elfogyasztott kávé hamarabb kiürül a szervezetből, mint például egy csésze gyógytea. A szervezet azonban kávé hatására sem választ ki több folyadékot – ezt vizsgálatok igazolják. 

A margarin kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a vaj

Mindkettő zsírtartalma körülbelül 80 százalék, így 10 deka mindkettőből  kb. 750 kalóriát tartalmaz. A Light, vagy Diet jelzésű margarin az alacsonyabb zsírtartalmú változat, de érdemes vásárláskor ellenőrizni a dobozok feliratán a zsír- és kalóriatartalmat.

Ha valaki szeretne fogyni, többször egyen keveset

Nem jó tipp! A szénhidrátokban gazdag ételek ösztönzik az inzulintermelést. Ez gátolja a zsírégetést, és biztosítja a zsírsejtek fejlődését. Ajánlott a három főétkezés, köztük pár órás szünettel, amikor az inzulintermelés is szünetel, így elősegíti a zsírégetést. Ha mégis beiktat „kisétkezést”, az szénhidrátszegény legyen, például zsírszegény tejtermékek vagy zöldségfélék, kevesebb cukrot tartalmazó gyümölcsök.

Aki a krétaiak táplálkozási szokásait követi, hosszú életű lesz

Való igaz, a krétaiak közt nem ritkán még 100 éves emberek is jó egészségnek örvendenek. Ez annak köszönhető, hogy a hagyományos krétai étrend sok gyümölcsöt és zöldséget, hüvelyeseket, friss halat és az olajbogyóból nyert olajat, valamint kenyeret tartalmaz. Ezt érdemes – lenne- követni.  Az egészséges életmód azonban már a mediterrán országokban sem jellemző, napjainkban már a krétai gyerekek egyharmada is túlsúlyos.

A gyerekeknek sok fejessalátát kell enniük

A saláta egészséges, de nem tartalmaz semmi mást, mint amit önállóan fogyasztott gyümölcsök és zöldségfélék formájában juttathatnak a szervezetükbe. A sárgarépa és sárgadinnye például magas béta-karotin tartalma miatt ajánlott, sokkal több található bennük mint a salátában. A brokkoli, édeskömény és karfiol több C-vitamint tartalmaz. Csak a folsav az, amelyből a fejessaláta más zöldfélékhez képest kiemelten sokat, minden 10 dekájában 75 mikrogrammot tartalmaz, kétszer annyit, mint például a  paradicsom. Ugyanakkor a kereskedelemben kapható fejes saláta nitráttartalma gyakran magas, ezért, ha igazán egészséges salátát szeretnénk, tanácsos – akár balkonládába – saját kezűleg ültetni.

A friss tej egészségesebb, mint az UHT tej

Tényleg magasabb a  friss tej vitamintartalma, de olyan elenyésző mértékben, hogy azt nem is érdemes megemlíteni.

Az alumínium edények károsítják az egészséget

Az alumínium edények biztonságosságát több szervezet, köztük a WHO is szavatolja. Az alumínium egyébként egy nyomelem, ami nagyon kis mennyiségben a szervezetben is megtalálható. A savas ételek, mint például az almaszósz, a savanyú káposzta, vagy a paradicsomleves képes oldani egyes alumínium edények felszínét. Bár az sem okoz problémát, ha egy új alumínium edényben készített savas étel miatt némi kioldott alumíniumot is elfogyasztunk, mert ez kiürül a szervezetből, mégis, a teljes biztonság érdekében tanácsos a savas ételeket zománcozott edényekben készíteni.

Gombás ételt nem szabad melegíteni

A gomba sok vizet tartalmaz, és átlagosan több fehérjét, mint a tej és tejtermékek, így a romlandó élelmiszerek közé tartozik. Ha túl hosszú ideig van a fehérje szobahőmérsékleten, bomlásnak indul, és ennek során káros anyagok keletkezhetnek. Ha azonban valaki egy gombás ételt a hűtőben tárol, más a helyzet. Ott nyugodtan eltartható még egy napig, és semmi bajt nem okozhat, ha fogyasztás előtt jól felmelegítik. 

Az oxigéndús ásványvíz  vitalizál

Sokkal jobban járunk a légzőgyakorlatokkal, vagy akár azzal, ha veszünk egy mély levegőt. A jelenlegi ismereteink szerint ugyanis ilyen formában nem juttatható oxigén a szervezetbe: a gyomor és a bél falain keresztül csak nagyon kis mennyiségű oxigén szívódik fel és kerül a vérbe.

A barna kenyér egészségesebb, mint a fehér

Ha a barna kenyér – az általánosan elterjedt szokás szerint – az elkészítéséhez használt malátától és karamelltől barna, ha ezt esszük, gyakorlatilag ugyanazt a fehér lisztből készült terméket fogyasztjuk, mint a fehér kenyér esetében. Ezekben alacsony a vitaminok, ásványi anyagok és rostok mennyisége. A teljes kiőrlésű kenyér az, ami egészségesebb, ezt érdemes keresni.

Fitokemikáliák védenek a rák és szívroham ellen, csökkentik az öregedést

Lehet, hogy ebben az esetben még korai az öröm. Fitokemikáliáknak azokat a bioaktív vegyületeket nevezzük, melyek a növényekben találhatóak. Fitokemikáliák például a flavonoidok, a glükozinolátok és a fitoösztrogének. Csodálatosan jótékony hatásukat a magas vérnyomásra, a koleszterinszintre és a sejtekre ugyan bizonyították már, de egyelőre csak laboratóriumi körülmények közt, illetve állatok vonatkozásában.  Előnyös hatásuk tagadhatatlan, de még nem igazán ismert a hatásmechanizmusuk.

Nem szabad gyümölcsre vizet inni

Aki gyümölcs fogyasztása után közvetlenül vizet iszik, annak fájni fog a hasa – mondják. Ez igaz lehet, csak éppen nem az a probléma közvetlen oka, hogy a gyümölcs a vízre rosszul reagál, hiszen a gyümölcsök nem dagadnak meg a gyomorban folyadék hozzáadása után sem.

Az esetleges bajokért nem a gyümölcs, hanem a mikroorganizmusok a felelősek!  Ha ugyanis mosatlan gyümölcsöt eszünk, az esetlegesen rajta lévő baktériumokkal a gyomorsav  veszi fel a harcot. Ha azonban egyidejűleg sok folyadék jut a gyomorba, akkor a sav hígul, és így már nem képes ártalmatlanítani őket. Ezért mindig meg kell mosni gyümölcsöt, hogy csökkentsük a rajta lévő kórokozók mennyiségét – és még vizet is ihatunk rá nyugodtan. Azoknak azonban, akik egyenesen a bokrokról és fákról szüretelve ettek gyümölcsöt, tényleg ajánlatos egy fél órát várni, mielőtt innának valamit.

A spenót segít a vashiányon

Réges-régi tévhitről van szó, ami nagy valószínűséggel egy korábbi kutatás publikálásakor történt elírás eredménye. Vitathatatlan, hogy összehasonlítva más zöldségekkel a spenót még eredeti értéken is sok vasat tartalmaz. Csakhogy, rengeteg oxálsavat is, ami viszont éppen a vas felszívódását gátolja a szervezetben.

A sertés gyakorlatilag egyenlő a zsírral

Ez a régi időkben jellemző lehetett, de az új sertésfajták esetében a zsírarány csökkent, a hús és az izomtömeg nőtt. Például húsz évvel ezelőtt, a sertéshús közel 12 százaléka zsír volt, ma már átlagosan csak 2,4 százalék.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük