A siker titka a folyamatos fejlesztés!

Tízenegy évvel ezelőtt, 2010 ben kezdte forgalmazni első vércukorszintmérő készülékét Méry márkanéven a Di-Care Zrt. Az évforduló kapcsán ültünk le beszélgetni a cég három alapítójával, Tímár Béla vezérigazgatóval, dr. Berey Attila orvosigazgatóval és Markovich Péter fejlesztési igazgatóval a vércukormérés és a vércukormérők fejlődéséről, a betegek együttműködési készségéről, a buktatókról és sikerekről.

Illusztráció
Tímár Béla
Tímár Béla

Tímár Béla: Hárman gondolkodtunk egy beteg-compliance (beteg-együttműködés) megoldáson, a háromból ketten most itt ülünk, Péter a műszaki háttér megtervezésekor csatlakozott hozzánk. A diabétesz azért keltette fel az érdeklődésünket, mert egy cukorbetegnek rendszeresen ellenőriznie kell a vércukorszintjét, adagolnia az inzulint, tehát valószínűleg jó együttműködő.

Megnéztük a magyar piacot, s meglepődve tapasztaltuk, hogy nem a négy nagy gyártó: az Abbott, a Bayer, a ­Johnson&Johnson vagy a Roche uralja azt – ebben szerepe lehet, hogy a magyar tesztcsík-árszínvonal az egyik legalacsonyabb Európában –, hanem teljesen lefedi egy hazai vállalkozás és a Roche szimbiózisa. Azt gondoltuk, van itt helyünk.

Az induláshoz szükség volt még egy befektetőre: megkerestük Lantos Csabát, akinek akkor alakult az egészségügyi portfóliója. A multinacionális cégeknél eltöltött korábbi évek alatt megtanultuk, hogyan kell üzleti tervet összeállítani. Megcsináltuk, s így lett a cégnek négy magyar tulajdonosa: egy szakmai-pénzügyi befektető, továbbá három magánszemély.

Dr. Berey Attila
Dr. Berey Attila

Dr. Berey Attila: Kezdetben négyen voltunk egy 25 négyzetméteres szobában, mindent magunk csináltunk: mi voltunk az orvoslátogatók, mentünk a szállítmányozó céghez, bepakoltuk a bérelt teherautóba az árut, bevittük a raktárba, álltunk és néztük a 3000 vércukormérőt és az 5000 tesztcsíkot. Mikor fogjuk eladni? Ma már több, mint a tízszerese érkezik egy-egy szállítmánnyal.

Stabil munkatársaink vannak

Markovich Péter
Markovich Péter

Markovich Péter: Fontos, hogy csak erre az egy termékre fókuszáltunk, nem osztottuk meg az erőinket.

TB: Nagyképűség nélkül állíthatom, hogy a vércukormérők piacát nálunk jobban nem analizálta senki. A multis gyógyszeripari tapasztalat sokat segített az indulásnál. 2011-ben, az év közepére már hatan segítettek a termékek terjesztésében. A siker része az is, hogy viszonylag kicsi a fluktuáció nálunk, stabil kollégáink vannak.

MP: A fejlődés lehetősége továbbra is adott. Kétszer annyi tesztcsíkot lehetne felírni tb-támogatással, mint amennyit most használnak.

BA:: Ez összecseng a Cukorbeteg Egyesületek Országos Szövetsége korábbi kutatásának megállapításaival. Bár a sikeres terápiához nélkülözhetetlen a rendszeres és rendszerben végzett vércukorszint-ellenőrzés, a betegek egy része nem váltja ki a támogatással felírt tesztcsíkokat sem. Ennek hosszú távú következményei mind a beteg, mind az ellátórendszer számára többletköltséget jelentenek.

Betegek visszajelzései alapján fejlesztünk

MP: A gyártó partner kiválasztásánál fontos szempontunk volt a rugalmasság, az együttműködés, hogy az ötleteinket a termékeiben valósítsa meg. Nekik is előnyös, ha a piacról érkezett visszajelzések alapján képesek a termékfejlesztésre. Az első forgalmazott termékünk gyári alaptermék volt, még a színvilágot sem mi választottuk. A következő, a MÉRY PLUSZ készülék már tartalmazta elődjének felhasználói tapasztalatait: be lehetett állítani az értéktartományt, hogy alacsony vagy magas a mérési eredmény. Ez volt a mosolygó és a szomorú arc-ikon a kijelzőn. Ilyen készülék addig nem volt Magyarországon. Később természetesen más gyártóknál is megjelent.

Folyamatosan korszerűsítettük a menüszerkezetet is. Mindig a betegektől érkezett visszajelzések alapján fejlesztettünk, figyelembe véve, hogy a készülék maradjon egyszerű, könnyen használható.

TB: A gyártópartnerünk egyébként nem kínai, mint sokan hiszik, hanem tajvani, ami teljesen más habitust jelent. A tesztcsíkgyártás terén például az ötödik-hatodik helyen vannak a világon a korábban említett négy nagy cég után. Az előírásoknak megfelelő tesztcsíkot ugyanis nem egyszerű folyamatosan jó minőségben gyártani. Talán 8-10 cég foglalkozik vele összesen világszerte.

Újabb és újabb termékek

TB: Mi hoztunk Magyarországra először bioszenzoros és plazmakalibrált készüléket, 2011-ben bluetoothos mérőt. 2012-ben piacra került az Ultra, az első USB-s, háttérvilágítással ellátott termék. 2013-ban az első magyar nyelvű menürendszerrel működő, akkumulátoros, tehát tölthető vércukormérőt is mi kínáltuk. Ebben megelőztük az igényeket: nagyobb sikerre számítottunk a Pille márkájú mérővel. A betegeket sok esetben nem érdekli, hogy könnyebb legyen az ellenőrzés. 2016-ban jelent meg a MÉRYkék 800 és 1000, ezek már figyelmeztetik használójukat az étkezések utáni mérésre.

Kevés beteg tölti le a mérések adatait

MP: Mérőink a kezdetektől gyűjtik és tárolják az adatokat az adatvédelmi törvénynek és a GDPR-nak megfelelően.

A MÉRY ULTRA esetében díjmentesen biztosítottuk az adatkábelt és a letöltőszoftvert. A betegek 1,8 százaléka használta ezt az ingyenes lehetőséget. De ez nem magyar specialitás: külföldi kongresszusokon halljuk, hogy kevesebb mint 2 százalékuk foglalkozik az adatok letöltésével. Pedig fontos információ lenne az orvos számára, hogy pl. a mérés étkezés előtti vagy utáni.

Van egy oldalunk, a cukorbetegvagyok.hu, amelyre a letöltőn keresztül lehet regisztrálni, s akár több készülék adatait egyben lehet ellenőrizni, grafikonokon. A diabéteszesek alig 1 százaléka tölti le és érdekli a mérések adata. Ezért is indultunk a szakrendelők irányába, hogy ott biztosíthassuk a helyben történő letöltést.

TB: A szakrendelői adatgyűjtést, a Diabetes Care Management (DCM) terápiatámogató rendszerünket 2015-ben indítottuk, hogy segítsük az orvosok munkáját az adatok kiértékelésével, lássák a tendenciákat, a betegek terápiájának alakulását.

A Di-Care cégnév a Diabetes Care, azaz a cukorbeteg-gondozás rövidítéséből képzett mozaikszó. A MÉRY márkanév könnyen olvasható és kimondható, hangzása a készülék funkciójára utal.

MP: A szakrendelői rendszeren keresztül jelenleg a MÉRY-vel, illetve a ­MÉRYkék-kel végzett mérések harmadát töltik le. Ehhez is van nemzetközi összehasonlítás, a legjobb helyeken 15 százalékot sikerült elérni egy Amerikában készített tanulmány ­szerint.

Tehát jó az irányvonal, s erre jön az új fejlesztésünk, ami biztosítja az adatok százszázalékos letöltését, de erről egy következő alkalommal beszélgethetünk.

Helyünk a világban

TB: A megjelenésünk 10 éve sokak számára új helyzetet teremtett, pedig a verseny mindenkit inspirál; mindig valami új, innovatívabb jelenik meg a piacon, ez jó a diabetológiai szakmának és természetesen jó a betegeknek is.

Már a kezdetektől – amikor még veszteséges volt a cég – támogattunk betegszervezeteket és kezdeményezéseket.

Jelenleg elsősorban a CEOSZ tevékenységét segítjük, ernyőszervezetként a szövetség feladata a programok koordinálása. De rendszeresen támogatjuk a diabéteszes gyermekek táboroztatását, hirdetéseinkkel a Diabetes magazin megjelenését, valamint számos diabetológiai rendezvényt, továbbá szakdolgozók és szakorvosok részvételét hazai és nemzetközi kongresszusokon.

BÉKI JÁNOS

MÉRY Szaküzlet és Szerviz: 1119 Budapest, Mérnök u. 12–14. Nyitva tartás: munkanapokon 10.00–16.00 óra között (ebédidő 12.30–13.00)

Megjelent a Diabetes • 2020/1. számában

Hagyjon kommentet

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük