Cukrok és édesítőszerek szemléje

A cukrokat nagyon körültekintően kell kezelni. Alapvetően minden élelmiszer beilleszthető egy egészséges, kiegyensúlyozott étrendbe, de az sem mindegy, milyen életmódot folytat az ember.  

Az édesítőszerek alacsony kalóriatartalmúak vagy energiamentesek, így fogyasztásuk közvetlenül nem vezet hízáshoz. Sokan használják ezeket a készítményeket, elsősorban fehércukor-helyettesítőként, diéta, vagy esetleg cukorbetegség esetén. De valóban ez a legjobb megoldás, ha ki szeretnénk iktatni étrendünkből a cukrot? 

Mik is az édesítők?

Olyan természetes vagy mesterségesen előállított anyagok, amelyekkel édes ízt csempészhetünk az élelmiszerekbe vagy az italokba.

A természetes édesítőszerekhez sorolhatjuk a mézet, a növényi szirupokat (almacukor, agave szirup, gyümölcspépek vagy asztali gyümölcsök), illetve a finomítatlan barna cukrokat. Energia- és szénhidrát-tartalmuk közel azonos a fehér cukoréhoz, így nem kifejezetten nevezhetőek diétás alapanyagoknak.

Mesterséges édesítőszerek

Az energiát nem szolgáltató mesterséges édesítőszerek csoportjába tartozó, különböző kémiai szerkezetű hatóanyagok édesítő hatása kielégítő, a répacukorénál például nagyobb. Nem befolyásolják a vércukorszintet és az inzulinérzékenységet sem. Fogyókúrában, illetve súlytöbblet kialakulását megelőzni kívánó étrendben, valamint cukorbetegek számára is ajánlhatóak.

Monori Kriszti dietetikust, a Szívvel, étellel alapítóját kérdeztük az édesítőszerek helyes használatáról.

A fehér cukor több szempontból is rossz, és a legrosszabb benne, hogy hízlal. Egy egészséges ember azért fogyaszthat cukrot, de tudjon mértéket tartani. Ha nincs cukorbetegsége vagy egyéb, például testsúlyproblémája, akkor napi 5–10 gramm cukor belefér étrendjébe – állítja a szakember.

Az édesítők is fogyaszthatóak, viszont tudni kell ebben az esetben is mértéket tartani. Süteményekhez jó alternatíva lehet a stevia (jázminpakóca). Kávéba minimális mennyiséget tegyünk belőle, maximum 1 pöttyöt. 

A stevia már számos országban engedélyezett, a dél-amerikai őslakosok pedig már évszázadok óta használják az édes ízű növényt (tudományos nevén Stevia Rebaudiana Bertoni). Az ebből kivont hatóanyag hőstabil szteviolglükozidokat tartalmaz, és kb. 250–300-szor édesebb a kristálycukornál.

A dietetikus szerint az édesítőszerekkel úgy tudunk spórolni, ha például az italokat nem ízesítjük.
Az édes ízek iránti rajongást kell mérsékelni – fogalmaz Monori Kriszti – élvezzük a kávé saját izét. Ha korlátozzuk az édeset, 1-2 hét alatt hozzá tudjuk szoktatni magunkat a természetes ízekhez.

ROHONCZI FANNI

Forrás: https://gyogyzona.hu/

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.