Hírek

www.mery.hu

Nagyításhoz kattintson a képre!

Koffein és diabétesz

2020.10.02

Vettetek már észre eltérést a vércukor szintetekben egy csésze kávé vagy tea elfogyasztása után? A Mayo Klinika szerint a koffein valóban hatással lehet a vércukor értékre, alacsony vagy akár magas irányba is ingadozást okozva, tehát az optimálisabb kontroll elérése érdekében csak limitált fogyasztás ajánlott diabétesz esetén.

Egy másik tanulmány szerint T1D-vel és T2D-vel élő betegek is csökkenthetik a hipoglikémia rizikóját az éjszakák során, ha lefekvés előtt kis mennyiségű koffeint fogyasztanak. Néhányan azt is állítják, hogy az alacsony vércukor tünetei könnyebben és korábban észlelhetők, ha a koffeint integrálják a diétájukba. A koffein hatása változó minden ember és minden cukorbeteg esetében: egyesek szerint észrevehető a különbség a vércukor értékeikben akkor, ha koffeint fogyasztanak, mások azt mondják, nem észlelnek változást ilyenkor sem.

Nézzünk meg néhány faktort, amelyek hozzájárulhatnak a koffeinfogyasztáshoz kapcsolódó vércukorszint változásokhoz!

Mellékhatások. A koffeinfogyasztás bizonyos gyakori mellékhatásai gyakran magyarázzák a vércukor változást.

1. Alváshiány. A nem megfelelő mennyiségű alvás bizonyítottan hozzájárul az inzulinrezisztenciához az 1-es típusú cukorbetegek szervezetében. A túl sok koffein minden bizonnyal álmatlansághoz vezet, ráadásul a koffein-tolerancia az öregedéssel fokozatosan csökken.

2. Megnövekedett pulzus, remegés. Két általános érzet, ha túl sok koffein kerül a szervezetünkbe, vagy ha egyszerűen csak nem vagyunk hozzászokva. Ezek ugyanakkor a hipoglikémia tünetei is, így előfordulhat, hogy a cukorbetegnek a koffein bevitelt követően sűrűbben kell vércukrot ellenőriznie, hiszen a koffein befolyásolhatja a hipó-érzetet.

3. Gyomorégés, kiszáradás. Egyesek érzékenyebbek a kávéra és más koffeines italokra, így ezek a tünetek náluk gyakrabban előfordulhatnak. A szervezet hormonális reakciói ezekre a tünetekre vércukorszint emelkedést okozhatnak.

Hajnali jelenség. A hajnali jelenség ("dawn phenomenon") kifejezés a vércukorszint abnormális emelkedésére utal általánosan hajnali 2 és reggel 8 óra között. Ennek hátterében a szervezet hormontermelésének napszaki ritmusa áll, egész pontosan a növekedési hormoné. Ennek kiválasztása a hajnali órákban tetőzik, hatása pedig ellentétes az inzulinéval. Több kutatás is bizonyítja, hogy általában a cukorbetegek inzulinigénye a hajnali órákban magasabb. Gyakran okolják a koffeint az esetleges reggeli magas vércukrok miatt, de a háttérben általában a fenti jelenség áll.

Édesítőszerek. Természetesen ha a koffeines italt ízesíteni szeretnénk édesítőszerrel, tejjel vagy egyébbel, mindig csekkoljuk le ezek szénhidrát tartalmát, és ha szükséges, bólusozzunk is. Nem egy édesítőszernek van jelentősebb, beszámítandó CH tartalma, amely könnyen vércukorszint emelkedéshez vezethet.

Tehát, milyen tanulságot vonhatunk le a fentiekből? Minden szervezet - T1D-vel vagy anélkül - máshogyan reagál az ételekre és italokra. Fontos szem előtt tartani, hogy egyelőre a koffein és a vércukorszint összefüggéseit vizsgáló tanulmányok nem konzisztensek. Ki kell tapasztalnunk egyénenként, hogy kire milyen hatással van, ez némi kísérletezést igényel, és egyéb tényezőktől is függhet: napszak, szénhidrát mennyiségek, fizikai aktivitás, hormonszintek és a bevitt koffein mennyisége. Nem is olyan egyszerű, ugye?

forrás: beyondtype1.org

Kosár

A kosár üres.

Feliratkozás hírlevélre

* kötelező

Copyright 2017 © Di-Care Zrt.

Kártyás fizetés szolgáltatója:

 

Az oldalt készítette: Wide World Kft. Grafikai tervezés: Sevenart